Friday, August 24, 2012

Orang yang Memperbanyakkan Solat Sunat

Views

Allah s.w.t. berfirman, “Sesiapa yang memusuhi waktu waliKu maka aku akan isytiharkan perang terhadapnya. Tiada seorang pun dapat menghampiri Aku kecuali dengan apa-apa yang Aku telah fardhukan kepadanya. (Yakni, penghampiran kepada Allah s.w.t. paling banyak dapat dihasilkan dengan menunaikan segala amalan yang fardhu). Dengan perantaraan amalan sunat seseorang hamba itu akan berterusan dapat menghampiriKu sehingga Aku menjadikannya kekasihKu. Kemudian aku akan menjadi telinganya yang dia mendengar dengan telinga itu. Aku akan menjadi matanya yang dia melihat dengan mata itu. Aku akan menjadikan tangannya yang dia memegang dengan tangan itu. Aku akan menjadi kakinya yang dia berjalan dengan kaki itu. Sekiranya dia meminta sesuatu daripadaKu pasti Aku tunaikan dan sekiranya dia meminta perlindungan daripadaKu terhadap sesuatu pasti aku akan melindunginya.” [Jam’ul-Fawaid]

Keterangan
Maksud ‘menjadi mata dan telinga…..’ ialah penglihatan, pendengaran dan pergerakannya akan mengikut kesukaan Allah s.w.t. dan tidak ada satu perkara pun yang akan berlaku bertentangan dengan keredhaanAllah s.w.t.

Alangkah bertuahnya mereka yang mendapat taufik untuk memperbanyakkan amalan sunat setelah menunaikan amalan fardhu dan seterusnya mendapat kelebihan ini. Semoga Allah s.w.t. dengan limpahanNya mengurniakan kelebihan ini kepada saya dan semua rakan saya.



Terima kasih membaca entry hafiz

Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...