Monday, August 27, 2012

Kesyahidan Sumaiyyah dan ‘Ammar r.a.

Views


Sumaiyyah binti Khayyat r.a. ialah ibu kepada ‘Ammar r.a. Kisah tentang beliau telah pun berlalu. Sebagaimana suaminya Yasir r.a. dan puteranya ‘Ammar r.a. beliau juga telah menanggung berbagai-bagai penderitaan dan kesusahan demi kerana Islam. Namun demikian, cintanya yang sejati terhadap Islam yang telah bertunjang dalam hati tidak mengalami kekurangan walaupun sedikit.

Kadang-kadang beliau dibaringkan di atas anak-anak batu di padang pasir di bawah kepanasan matahari pada waktu tengahari. Kadang-kadang beliau dipakaikan baju besi dan dibiarkan berdiri di bawah pancaran matahari yang terik agar penderitaannya itu akan bertambah perit apabila baju besi itu kepanasan akibat pancaran cahaya matahari yang terik.

Sekiranya Rasulullah s.a.w. lalu di sisi mereka Baginda s.a.w. akan berpesan kepada mereka supaya bersabar dan Baginda s.a.w. juga menyampaikan janji syurga kepada mereka.

Pada suatu ketika, semasa Sumaiyyah r.a. sedang berdiri, Abu Jahal telah lalu di sisinya. Abu Jahal telah memaki hamunnya dan kemudian dalam keadaan marah Abu Jahal telah melembing kemaluannya. Disebabkan kecederaan itulah beliau telah meninggal dunia. Beliaulah orang yang pertama syahid dalam Islam.

Keterangan

Sepatutnya kita kagum dengan sifat sabar, tabah dan cekal yang ada pada seorang wanita. Rahsiana ialah apabila sesuatu perkara meresap ke dalam hati maka setiap sesuatu yang berkaitan dengan perkara itu akan menjadi mudah. Sekarang inipun masih boleh didengari tentang berpuluh-puluh kisah cinta yang menunjukkan kesanggupan mereka untuk mati demi cintanya. Walaubagaimanapun, sekiranya perngorbanan nyawa itu dilakukan di jalan Allah s.w.t. dan untuk agama Allah s.w.t. maka pengorbanan itu akan menjadi sebab kebahagian dan kemuliaan dalam kehidupan yang akan datang yang bermula selepas kematian. Sekiranya pengorbanan itu dilakukan untuk tujuan keduniaan maka dunia sememangnya telah terkorban malah akhirat juga turut binasa

Terima kasih membaca entry hafiz

Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...