Friday, August 31, 2012

Abu Talhah r.a. Mewakafkan Tanah Beliau kerana Terlalai dalam Solat

Views


Suatu jetika Abu Talhah r.a. sedang bersolat dalam kebunnya. Seekor burung telah terbang. Oleh kerana pohon-pohon di kebun itu rending, burung itu tidak menemui jalan keluar dengan cepat. Burung itu berterbangan ke sana ke mari sambil mencari jalan keluar. Beliau terpandang burung itu. Oleh kerana pandangan itu, tumpuan hatinya beralih kepada burung itu dan mata beliau bergerak menurut burung itu.

Tiba-tiba beliau teringat akan solatnya dan beliau telah terlupa bilangan rakaat yang beliau telah kerjakan pada masa itu. Beliau begitu sedih kerana kebun itulah beliau terkena musibah tersebut yakni terlupa dalam solat. Dengan segera beliau pergi berjumpa Rasulullah s.a.w. dan menceritakan kisah yang sebenarnya. “Disebabkan kebun itu saya terkena musibah yang sedemikian. Oleh kerana itu, saya serahkan kebun ini untuk jalan Allah s.w.t. Tuan belanjakanlah kebun itu mengikut jalan yang tuan suka.”

Demikian juga telah berlaku pada zaman pemerintahan ‘Uthman bin Affan r.a. Seorang sahabat Ansari r.a. sedang bersolat dalam kebunnya. Pada musim itu buah tamar sedang masak di tandan. Disebabkan buah yang banyak dan berat, tandan-tandan itu tunduk ke bawah. Beliau telah terpandang tandan-tandan itu. Beliau gembira melihat tandan-tandan yang dipenuhi buah sehingga menyebabkan hantinya tertumpu kepada tandan-tandan itu.

Oleh kerana itu, beliau tidak ingat lagi bilangan rakkat yang telah berlalu. Kesedihan dan kerunsingan beliau begitu hebat sekali lalu beliau telah membuat keputusan nekad bahawa kebun itu tidk boleh dimilikinya lagi. Kebun itu telah menyebabkan musibah yang sedemikian menimpa ke atas beliau. Oleh sebab itu, beliau telah berjumpa ‘Uthman bin Affan r.a. Setiba di sana beliau pun berkata, “Saya ingin membelanjakan kebun ini di jalan Allah s.w.t. Lakukanlah apa-apa yang tuan suka.”

‘Uthman bin Affan r.a. telah menual kebun itu dengan harga lima puluh ribu dirham dan membelanjakan wang itu untuk kerja-kerja agama.

Keterangan

Inilah tahap keimanan pada sahabat r.a. Apabila terlalai dalam amalan yang begitu penting seperti solat, dengan segera mereka menyedekahkan kebun yang berharga lima puluh ribu dirham.

Shah Waliullah Dehlawi r.a.h. menulis kitab beliau al-Qaulul Jamil bahawa berdasarkan amalan salafussolehin, ahli tasawwuf mementingkan ketaatan kepada Allah s.w.t. lebih daripada segala sesuatu yang lain. Oleh kerana itulah para sahabat r.a. begitu malu apabila tumpuan hati mereka telah beralih sedikit kepada perkara lain.


Terima kasih membaca entry hafiz

Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...