Thursday, July 5, 2012

Kerana Mencaci,Kaki Digigit Anjing

Views

Dalam sebuah riwayat diterangkan: "Suatu ketika Anas bin Malik duduk bersama Rasulullah, tiba-tiba datang seorang lelaki dari kalangan sahabat yang kakinya berlumuran darah. Rasulullah kamudian memanggilnya, seraya bertanya: "Kena apa kakimu itu." Jawab lelaki: "Ya Rasulullah, tadi aku sedang berjalan-jalan, tiba-tiba bertemu dengan anjing milik seorang munafik, lalu anjing itu menggit kakiku hingga berdarah."

Rasulullah kemudian bersabda: "Silakan duduk dulu." Lelaki itu kemudian duduk. Tidak lama kemudian, datang seorang lelaki menghadap Rasulullah, yang kakinya juga berlumuran darah. Lelaki itu berkata: "Ya Rasulullah, sungguh tadi aku sedang berjalan-jalan, tiba-tiba bertemu dengan anjing milik seorang munafik, lalu anjing itu menggigit kakiku hingga berdarah."

Berdasar laporan dua orang sahabat, dan menyaksikan sendiri bekas luka gigitan anjing di kakinya, Rasulullah segera memerintahkan kepada para sahabat agar membunuh anjing milik orang munafik itu. Para sahabat kemudian pergi bersama Rasulullah mencari anjing yang dimaksudkan. Ketika bertemu, anjing itu terus duduk bersimpuh di hadapan Rasulullah, seraya dengan suara yang fasih berkata: "Ya Rasulullah, janganlah engkau membunuh aku. Sebab aku adalah bahagian mahkluk yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya.

Kemudian Rasulullah bertanya: "Tetapi, mengapa engkau menggigit dua orang sahabatku?" Jawab anjing: "Sungguh aku adalah seekor anjing yang diberi tugas oleh Allah untuk menggigit setiap orang yang menghina sahabat Abu Bakar As-Shidiq." Mendengar jawapan si anjing, lalu Rasulullah bersabda: "Hai dua orang sahabatku, adakah engkau telah mendengar jawapan dari anjing tadi?" Jawab kedua orang sahabat: "Ya, kami telah mendengarnya. Mulai waktu ini aku bertaubat, dan berjanji tidak akan berprasangka buruk lagi terhadap sahabat Abu Bakar As-Shidiq."

Allah s.w.t. berfirman:

"Jikalau engkau tidak menolongnya (Muhammad) , maka sesungguhnya Allah telah menolongnya. Iaitu ketika orang-orang kafir Makkah mengeluarkannya dari Makkah, sedangkan dia salah seorang dari dua orang ketika keduanya berada dalam gua, diwaktu dia berkata kepada temannya: "Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah berserta kita." Maka Allah menurunkan ketenangan-Nya kepada Muhammad dan pembantunya dengan tentera yang kamu tidak melihatnya."                  (At-Taubah: 40)

Dalam ayat lain diterangkan pula tentang keistimewaan Abu Bakar, sebagai orang yang pertama kali beriman kepada Rasulullah. Dalam perkara ini Allah teleh menegaskan:

"Dan orang yang membawa kebenaran (Muhammad) dan membenarkannya, mereka itulah orang-orang yang bertakwa."                (Az-Zumar: 33)


Terima kasih membaca entry hafiz

Comments
2 Comments

2 comments:

  1. perghh...kuasa allah =)

    do visit n follow
    http://myaleo.blogspot.com/2012/07/wedding-preparation-videographer.html

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...