Wednesday, June 1, 2011

10 Stesyen Keretapi Terbaik Di Dunia siri 2

Views 6. Southern Cross Station (Australia)

Southern Cross Station merupakan stesyen keretapi dan pengangkutan awam terbesar di Australia. Southern Cross Station diubah dari konsortium Civic Nexus dengan lakaran oleh arkitek Grimshaw dengan gabungan bumbung beralun seperti ombak. Ianya terletak di Jalan Spencer berdekatan Jalan Collins and La Trobe di penjuru barat di kawasan tengah perniagaan. Terdapat banyak gerai dan warung. Stesyen ini merupakan stesyen keretapi ketiga tersibuk di Melbourne. Ini kerana terminal keretapi di bawah gerai-gerai yang sedai ada dan ianya juga mengendalikan perkhidmatan Skybus Super ke lapangan terbang Melbourne.


7. Madrid Atocha (Sepanyol)

Stesyen keretapi terbesar di Madrid. Perkhidmatan antara bandar dan daerah daripada selatan, dan keretapi berkelajuan tinggi dari Barcelona terus menuju ke stesyen ini. Arkitek dari Sepanyal Rafael Maneo membuat lakaran taman dan gerai-gerai yang sangta cantik. Ianya juga mempunyai kelab malam. Servis keretapi ini dibawah syarikat Renfe dari Sepanyol.


8. Chhatrapati Shivaji Terminus (India)

Merupakan bangunan teragung di India, Chhatrapati Shivaji Terminus terletak di Mumbai. Bangunan ini dibuat ketika era British, dan perpaduan sempurna serta ketradisonalnya dari arkitek India. Stesyen di terletak di pinggir kota dan laluan keretapi terpanjang dari stesyen ini. Dibuka pada 1887, di bawah kendalin Central Railways. UNESCO mengumumkan bahawa stesyen ini menjadi sebahagian dari warisan dunia. Direka oleh arkitek Frederick William Stevens, beliau mengambil masa 10 tahun untuk menyiapkan tapak bangunan ini. Nama awal stesyen ini ialah Victoria Terminus sempana nama Queen Victoria.



9. Stesyen Utama Antwerp (Belgium)

Stesyen Utama Antwerp merupakan salah satu stesyen terbaik di dunia. Keretapi katedral dibina pada 1895 hingga 1905. Kompleks keretapi ini mempunyai keluasan 400 meter, mempunyai 2 pintu masuk, bahagian bersejarah terletak di puntu masuk Astrid dan bahagian moden terletak di Kievit. Mempunyai gerai-gerai dan muzium permata dengan mempunyai 30 jenis kedai permata serat dilihat sebagai syurga membeli permata. Sementara bangunan utama direka oleh arkitek L. Delacenserie, bahagian kubah kaca yang besar pula direka oleh arkitek J Van Asperen.


10. Stesyen St. Pancras (UK)

Direka oleh Gilbert Scott,. Stesyen St. Pancras terletak di London. Mempunyai 243 kaki lebar dan 600 kaki panjang. Stesyen Keretapi Antarabangsa St. Pancras merupakan stesyen utama kepada Eurostar untuk servis kepada Brussels dan Paris. Stesyen ini mempunyai bar, gerai dan restoran dan cafe terpanjang di Eropah. Salah satu bangunan Victoria termasyur di London, stesyen ini menawarkan pengalaman membeli-belah yang terbaik. Ia juga tempat terbaik untuk membuat filem, pengambaran serta menjadi tuan rumah pelbagai acara. Hotel Renaissance St. Pancras merupakan hotel romantik terbaik di London. Memiliki logam Gothic Revival, syiling daun emas, lukisan dinding yang diperbuat daripada tangan dan tangga yang luar biasa. Semua itu direka oleh Sir George Gilbert Scott untuk menerima pelancong dari stesyen antarabangsa St. Pancras.







Terima kasih membaca entry hafiz

Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...