Thursday, July 14, 2011

Maksud Bulan Islam Mengikut Kalendar Hijrah

Views setiap nama mesti ada maksud tersendirikan..seperti juga nama bulan di kalendar...mempunyai maksud tersendiri...cuma kita xamik tau pun pasal ni...saya pun baru...okay..kita cerita tentang maksud bulan di kalendar hijrah.


Muharram
ertinya yang diharamkan atau dipantangkan kerana dalam bulan ini dilarang menumpahkan darah. larangan terus berjalan samapi datangnya permulaan Islam yang telah membatalkannya

Safar
ertinya kosong atau kuning. dalam bulan ini semua lelaki bangsa Arab dahulu keluar meninggalkan rumah samada berperang, berniaga, mengembara dan sebagainya.

Rabiulawal
ertinya penetapan pertama. dalam bulan ini semua lelaki yang sebelumnya keluar meninggalkan rumah telah kembali berada di rumah masing-masing. boleh juga dipanggil bulan pertama musim bunga

Rabiulakhir
ertinya penetapan akhir. dalam bulan ini semua lelaki yang sebelumnya keluar meninggalkan rumah telah kembali berada di rumah masing-masing. boleh juga dipanggil bulan kedua musim bunga

Jamadilawal
ertinya kering atau beku. dalam bulan ini orang Arab zaman dahulu mengalami kekeringan air, parit, sumur, sungai, lembah dan tasik menjadi kering

Jamadilakhir
ertimya penghabisan atau kering yang penghabisan. dalam bulan ini orang Arab zaman dahulu mengalami kekeringan air yang penghabisan atau yang terakhir.

Rejab
ertinya mulia, orang Arab zaman dahulu memuliakan bulan ini dengan 4 cara iaitu :-
1) Tanggal 1 Rejab mereka akan menyembelih anak unta sebagai tanda pengorbanan
2) Tanggal 1 Rejab juga mereka akan membuka pintu Kaabah siang danmalam supaya dapat beribadat sepuas-puasnya.
3) Tanggal 10 Rejab mereka akan kembali menyembelih korban tetapi tidak lagi anak unta. Amalan ini telah dibatalkan dengan kedatangan Islam.
4) Diharamkan berperang tetapi selepas kedatangan Islam larangan ini juga telah dibatalkan.

Syaaban
ertinya berserak-serak. Dalam bulan ini orang Arab zaman dahuku akan berserak ke lembah, tasik, sungai dan sbgnya untuk mencari air disebabkan oleh kekeringan. Dinamakan juga berserak untuk mencari kebajikan.

Ramadhan
ertinya panas terik atau terbakar. Cuaca dalam bulan ini diJazirah Arab sangat panas dan terik sehinggakan sesiapa yang berjalan kaki tanpa memakai alas pasti kakinya akan melecur.

Syawal
ertinya naik. Dalam bulan ini bila orang Arab menaiki unta dan ini membuatkan ekor unta tersebut menegak sedangkan dalam bulan ini tidaklah berlaku sedemikian.

Zulkaedah 
ertinya yang empunya duduk. Dalam bulan ini semua orang lelaki akan menetap di rumah masing-masing tiada yang keluar bermusafir atau mengembara.

Zulhijjah
ertinya yang empunya haji. Dalam bulan ini semua umat manusia akan keluar menunaikan ibadah haji bermuka dari zaman Nabi Adam sehinggalah sekarang.




Terima kasih membaca entry hafiz

Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...